mandag 20. september 2010

Kaffemousse



Kaffemousse - 2 porsjoner


Ingredienser:
1 eggeplomme
20 g sukrin
5 g mandelmel
1 1/2 dl kremfløte
1/2 ts vaniljepulver
1 ss pulverkaffe
1 ss vann
1/2 ss sukrinmelis
Hakket sukkerfri sjokolade


Fremgangsmåte:
Ha eggeplommen og ca 1/3 av sukrinen i en bolle og pisk det til eggedosis.

Putt resten av sukrinen, mandelmel, 1/2 dl kremfløte og vaniljepulver i en kjele. Kok opp under omrøring.
Tilsett eggedosisen, rør sammen og la det koke i et par minutter.
Ta kjelen av platen og avkjøl. Rør om innimellom så det ikke danner seg snerk.

Kok opp vannet og tilsett pulverkaffe. Rør så pulveret løser seg opp og sett til avkjøling.

Pisk resten av kremfløten og sukrinmelis stivt. Vend forsiktig inn vaniljekremen og kaffeblandingen med en slikkepott.

Strø over litt hakket sukkerfri sjokolade før servering.




5 kommentarer:

  1. MMM, denne så veldig god ut!

    ... men når jeg ikke tåler mandler, hva kan jeg da erstatte det med?
    Glad for svar!

    Only39

    SvarSlett
  2. Mandelmelet er for å tykne kremen litt, prøv med en teskje fiberhusk eller lignende ;o)

    SvarSlett
  3. Hei,
    Så utrolig lekre bilder du har her på bloggen din - alt ser så lekkert og delikat ut!
    Jeg skal prøve mange av oppskriftene dine, har aldri sett så mye godt på noen lavkarbo side/bok før. Gleder meg!
    Hilsen
    Anna M.

    SvarSlett
  4. Denne ser kjempegod ut, men.. koke opp 1 spiseskje vann? ser ikke helt det for meg ;D

    SvarSlett
  5. Mandelmel for å tykne den LITT ?! Det blei jo grøt jo !!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...