torsdag 23. september 2010

Bløtkake med sjokoladekrem og jordbærsyltetøy

I dag har far i huset bursdag, og det finnes vel ingen bedre anledning til å kose seg med kake enn det.. uten sukker selvfølgelig..



Bløtkake med sjokoladekrem og jordbærsyltetøy


Ingredienser:

Kakebunn:
5 egg
100 g sukrin
5 g hermesetas*
50 g mandelmel
50 g glutenmel
50 g bakepro
1 ts bakepulver

Fyll og pynt:
jordbærsyltetøy**
vaniljekrem***
kremfløte
kakao
sukrinmelis
sukkerfri melkesjokolade


Fremgangsmåte:
Pisk egg og sukker til luftig eggedosis (ca 20 min)
Vend forsiktig inn mel og bakepulver.
Ha røra i en kakeform (24 cm i diameter) med bakepapir i bunnen.
Stek kaka på rist midt i ovnen ved 175 grader i ca 30-40 min.
Avkjøl kaka helt i formen før du løsner den med en skarp kniv, og fjerner bakepapiret.
Del kaken i tre bunner og dynk disse med fløte.

Bland sammen 2 ss kakao, 1 ss sukrinmelis og 2 dl kremfløte, og pisk sjokoladekremen stiv.
Sett den nederste kakebunnen på et fat og smør på sjokoladekrem.

Legg på den andre bunnen og smør på jordbærsyltetøy. Ha over vaniljekremen.
Dekk med den siste bunnen.

Dekk hele kaken med stivpisket krem og pynt med sprøytet krem og revet sjokolade.

*) Har du ikke Hermesetas kan du enten bruke 5 g Splenda eller Natreen, eller ev. 50 g ekstra Sukrin.
**)Jeg brukte jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker fra Lerum
***)For enkelhetsskyld lagde jeg vaniljekrem av Eldorado sin vaniljesaus uten tilsatt sukker. Jeg kokte opp pulveret med 2 dl fløte og 2 dl vann, og avkjølte den i vannbad. Deretter blandet jeg den forsiktig sammen med ca 1-2 dl pisket krem.






5 kommentarer:

  1. Hva kan jeg si... den smaker helt nydelig :-)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Hvor mange karbs er det i denne?

    SvarSlett
  3. Jeg har dessverre ikke veid og regna ut karboinnholdet, men i bunnen er det vel ca 22 g, sjokoladekremen ca 9 g, jordbærsyltetøyet et par gram, og kremen over kaka ca 6 g. Jeg er ikke sikker på vaniljekremen, har ingen pakker å se på akkurat nå..

    SvarSlett
  4. Oida! Også jeg som skulle kutte ut søtstoffet en stund da. =P

    Kjempeflott blogg btw!

    Beate

    SvarSlett
  5. Med de tallene du har lagt ut, så blir det (gitt at det gir 16 stk) 2,43 karb per stykke :)
    Har bakt en liknende bunn, og den var veldig god, så satser på at denne blir like god og saftig :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...