søndag 12. september 2010

Litt om min bakgrunn for å spise mat med lite karbohydrater

Første gang jeg snuste på lavkarbo var i 2007, hvor jeg kom over en bok av Fedon Lindberg. Jeg gikk ned noen kilo, men syntes det var vanskelig å følge rådene hans, fordi man hele tiden måtte tenke på sammensetningen av maten.

Jeg har vel egentlig aldri vært direkte overvektig, men har hatt noen "kosekilo" i hele mitt voksne liv som jeg gjerne skulle vært kvitt. Derfor startet jeg på ketolyse i januar 2008 (http://www.ketolyse.no/). Dette fungerte veldig bra og fra januar til juli hadde jeg kvittet meg med 13 kilo.

Dessverre var jeg ikke like flink når jeg skulle starte med vedlikehold, og vekta gikk sakte men sikkert opp igjen. I januar 2010 veide jeg det samme som jeg hadde gjort to år tidligere, før jeg startet på ketolyse.

Jeg hadde planer om å starte en ny runde, men før jeg kom så langt slo magen seg vrang. Det startet med akutt diarè og 2-3 måneder hvor all næring rant tvers igjennom. På denne tiden gikk jeg ned 16 kilo. Etter diverse prøver fikk jeg konstatert ulcerøs colitt, og begynte på medisiner. Jeg fant ut at mat med mindre stivelse og sukker gjorde magen mye bedre, og har derfor kuttet drastisk ned på karbohydrater i kostholdet.

Før- og etterbilder:


Også samboeren min har nytt godt av beslutningen om å endre kostholdet. Han har gått ned 30 kilo, og er nå normalvektig. Barna mine er ikke villige til å gi slipp på sitt vante kosthold, så de spiser både brød og poteter.

Etter å ha gått ned såpass mange kilo på kort tid var kroppen helt nedkjørt og det var så vidt jeg orket å gå korte runder med hundene. Jeg utvidet gåturene sakte men sikkert, og for en måned siden følte jeg at formen var bra nok til at jeg kunne begynne og trene igjen etter å ha vært støttemedlem på helsestudio i et par år. Nå prøver jeg å få trent styrke to dager i uka, pilates en dag og yoga en dag.

Til daglig ser maten min omtrent sånn ut:
  • Frokost: Tyrkisk yoghurt med hjemmelaget müsli og fun-saft
  • Lunsj: enten Fiberrik med ost eller en salat
  • Middag: kjøtt, fisk eller kylling med mye grønnsaker
Er jeg sulten mellom måltidene spiser jeg som regel noen paranøtter eller ost- og skinkeruller.

16 kommentarer:

  1. Så utrolig flink du er!!
    Jeg er helt fasinert av sidene dine og i dag skal vi forsøke "Torsk og rekecurry".
    Hilsen
    Anna

    SvarSlett
  2. Veldig delikat og opplysende blogg. Mange av oppskriftene dine har "det lille ekstra" - gleder meg til å prøve de ut!

    Hilsen Lillian

    SvarSlett
  3. Tusen takk for koselige kommentarer :o)

    SvarSlett
  4. oi oi det må jeg si!! Kjempe imponert!! Masse oppskrifter jeg må prøve ut!! tusen takk for delingen din.. klem

    SvarSlett
  5. Veldig gode oppskrifter du legger ut her! Har prøvd flere og det smaker virkelig godt :-) Takk!

    SvarSlett
  6. Så hyggelig og høre, Inger Lise :o)

    SvarSlett
  7. Flott blogg! Masse inspirasjon!!

    SvarSlett
  8. Hei, har akkurat oppdaget bloggen din etter tips fra sønnen på 21 som gjerne ville starte med lavkarbo.
    Prøver meg nå på oppskriftene, blir spennende for tidligere har jeg ikke orket lavkarbodiett i lengden da fantasi og input har manglet. Føler meg litt som i filmen "Julia og Julie"...

    SvarSlett
  9. Det kan være vanskelig å finne ut av hva man kan spise ved kostholdsendringer, men etter en stund på lavkarbo har jeg funnet ut at de fleste oppskrifter kan gjøres lavkarbo-vennlige uten altfor mye jobb. Lykke til, både til deg og sønnen din!! :o)

    SvarSlett
  10. Hei, for en flott blogg for en som ser etter gode tips og oppskrifter på lavkarbomat, takk til deg!

    SvarSlett
  11. Tusen takk for en hyggelig kommentar, Gunn :o)

    SvarSlett
  12. Hei =D

    Får masse av motivasjon når jeg ser denne bloggen =D

    Er alt lavkarbomat?

    Hvis det, så gleder jeg meg til et liv med mange gode måldtider =D

    SvarSlett
  13. Liv Randi: Ja, alt er lavkarbo :o) Lykke til med ditt "nye" liv ;o)

    SvarSlett
  14. Heiii :-)
    Lurte på ang ketose kuren..er det bare tabletter og lavkarbomat du spiser da??
    Eller hvordan funker den ketosekuren?
    På forhånd tusen takk for svar :-))

    SvarSlett
  15. Bloggen din er helt fantastisk! Mange andre oppskrifter jeg har prøvd gir kraftig sukrinsmak eller er litt "rare" på andre måter. De funker fint for meg som har vent meg til det, men kjæresten kan ofte synes det blir litt rart. Men oppskriftene herfra derimot! Alt jeg har prøvd smaker veldig godt for oss begge! Browniesen med peanøtter og sjokolade på er blitt en storslager, for å nevne noe! Min favoritt-lavkarboblogg <3

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...