tirsdag 18. januar 2011

Tynn, sprø pizzabunn



4 porsjonspizzabunner:


Ingredienser:
200 g philadelphia, romtemperert
70 g mykt smør
120-130 g melerstatning*
3 ss fiberhusk
50 g revet ost
1 ts salt
2 ts tørkede urter (f.eks basilikum og oregano)


Fremgangsmåte:
Ha philadelphia og smør i en bolle og rør sammen til en myk krem.
Tilsett resten av ingrediensene og bruk hendene til å blande det raskt sammen (bruk gjerne engangshansker).
Del deigen i fire baller og sett dem i kjøleskapet i 15-30 minutter.
Kjevle hver ball til en flat runding på ca 20 cm i diameter. Bruk bakepapir under og plastfolie over.
Fjern plastfolien og stek bunnen ved 200 grader varmluft i 5-7 minutter.

Skal du bruke bunnen med en gang legger du på ønsket fyll og steker videre til osten har smeltet.

Om du skal fryse dem lar du de først avkjøles på bakerist. Legg de deretter oppå hverandre med matpapir i mellom og putt i fryseren. Da kan du enkelt ta ut ønskede antall bunner. Bunnene trenger ikke å tines før bruk.


*Jeg har laget dem både med Bakepro og Bakemiks og begge deler fungerer like bra. Denne gangen brukte jeg 70 g Bakemiks og resten Bakepro.


Ca næringsinnhold pr bunn:
Protein: 33 g - 30%
Karbohydrat: 4 g - 4%
Fett: 31 g - 66%
Kcal: 431


Oppskrift på en enkel pizzasaus finner du her.

Forslag til fyll:
Kyllingpizza med bacon


* * *





* * *

41 kommentarer:

  1. Tror du man kan bruke mandelmel her?

    SvarSlett
  2. Jeg tror kanskje mandelmel vil gi bunnen et litt for mye "kakepreg". Da ville jeg heller ha prøvd med soyamehl eller et proteinpulver.

    SvarSlett
  3. Da var morgendagens lunsj grei! Takk for oppskriften!

    SvarSlett
  4. Ok, thank you :) Skal se hva jeg finner.
    Har nettopp oppdaget bloggen din og blitt frelst :)

    SvarSlett
  5. Ida: Håper det smaker :o)

    Anarko: Hvis du kjøper soyamehl så pass på å få den med 3 g kh pr 100 g, og kjøper du proteinpulver så sjekk karbohydratinnholdet først :o) Ellers får du tak i bakemiks i endel Meny-butikker.

    SvarSlett
  6. Da har jeg akkurat spist en pizza med denne bunnen. Knallgodt! Orket ikke å spise opp hele, men skulle ønske jeg hadde orket! Anbefales!!

    SvarSlett
  7. For en kjekk samling med oppskrifter du har her! Har skrevet ut for harde livet jeg.


    Klem fra StineK

    SvarSlett
  8. Denne må prøves. Har tenkt på å lage pizza og fryse, alternativ til grandis når tiden er knapp og magen rumler

    SvarSlett
  9. Ida: Så bra at du likte den :o) Takk fortilbakemelding :o)

    StineK: Takk for det *klem*

    Siv Karin: Ja, det er veldig kjekt med kjappe alternativer innimellom :o)

    SvarSlett
  10. Fikk visst ikke helt til disse jeg. Bunnen ble ganske fast, men kanskje jeg skulle rulla ut litt tykkere og stekt litt kortere. Mente å ha lest at noen rulla ut til 20 cm og det gikk ikke for min del. Smaken var god, så skal helt klart prøve igjen :)

    SvarSlett
  11. Åj, så deilig denne så ut!!! Jeg har sett endel LCHF pizzabunner, men alle er med egg!!! Gleder meg til å prøve denne, uten eggsmaken. Føler jeg spiser nok egg til frokost og det er lett at alt smaker det samme liksom!!
    Flott blogg forresten!!!!!

    SvarSlett
  12. Fomle: Hva gikk galt?? Jeg kjevler den ut til ca 20 cm i diameter, sånn at den blir helt tynn.

    Anonym: Denne smaker definitivt ikke egg ;o) Også er det utrolig godt å kunne spise pizza med en hånd igjen :o)

    SvarSlett
  13. Jeg vet ikke helt! Altså, jeg brukte halvparten soyamel og halvparten soyaprotein. Den ble liksom tørr. Knakk litt sammen. Kanskje jeg ikke knadde lenge nok inn smøret? Knadde til det ikke lenger smuldret seg opp. fomle

    SvarSlett
  14. Det kan høres ut som om det kanskje ble litt for mye mel..det kan hende blandingsforholdet blir litt andreledes med soyamel, så du kan jo prøve å bruke litt mindre av det neste gang :o)

    SvarSlett
  15. Har lagd denne nå med proteinpulver og masse krydder. Lagde en stor pizza av hele deigen, og den ble FANTASTISK!

    SvarSlett
  16. Takk Lisbeth, skal prøve igjen, helt klart :)

    SvarSlett
  17. Så hyggelig å høre at du likte den, Julie :o)

    Håper du får den til neste gang, Fomle :o)

    SvarSlett
  18. denne lagde jeg idag! var positivt overaska :) SKal definitivt lages flere ganger :-)

    SvarSlett
  19. Takk for tilbakemelding Linn Vero :o)

    SvarSlett
  20. Hei! Hvor får du kjøpt bakepro? Er bakemiks det man kan bestille på ketolyse?

    SvarSlett
  21. Bakepro fåes kjøpt hos gymgrossisten.no, jeg har også sett at de har fått det inn på helsekosten på Byporten i Oslo.

    Bakemiks kan man bestille på ketolyse.no, eller kjøpe bl.a i enkelte Meny-butikker :o)

    SvarSlett
  22. Dette var en fantastisk pizzabunn! brukte 60 g bakemiks og 50 g soyamel og det ble fantastisk bra :)

    Takk for en kjempeflott blogg!

    SvarSlett
  23. Så koselig å høre at den falt i smak, og at den funket med litt andre meltyper også, Victoria :o)

    SvarSlett
  24. heisann;) Prøvde meg på denne! Men jeg fikk den ikke sprø. Den var helt myk! Men jeg brukte soyamel har det noe å si? Så lagde jeg en hel deig fremfor å dele den opp, kan det ha noe å si?:P

    Hvor mange grader skal den stå på, det er 200 hele tiden eller?

    SvarSlett
  25. OMG!!! en pizzabunn UTEN egg!!! TAKK TAKK TAKK!!!!!!!!!

    SvarSlett
  26. LOVE IT :D dem skal jeg prøve <3

    - Kan jeg anbefale din blogg på vår blogg? for vi prøver å hjelpe andre på lavkarbo til finne ting, så (vis du kan svar tilbake på vår blogg)vis vi får lov hadde det vært supert :D

    www.lavkarbojunkies.blogg.no
    - betatt av din blogg og dine oppskrifter :D

    SvarSlett
  27. Nettopp laga denne til middag:) Å for en lykke! Endelig en pizzabunn som ikke smaker egg;)

    SvarSlett
  28. Stinemoor: Jeg tror ikke det skal ha noe å si at du brukte søyamel. Kanskje du ikke fikk den tynn nok i og med at du lagde en hel, stor bunnn?

    Liv: Bare hyggelig :o)

    Lavkarbo Junkies: Det er bare hyggelig om du linker til bloggen min :o)

    SvarSlett
  29. Hva med å ha bakepulver i for å få bunnen fyldigere?

    SvarSlett
  30. går det an å bare bruke bakepro? Har ikke mer bakemiks igjen

    SvarSlett
  31. Hei. Endelig en pizzabunn som ikke er laget bare med egg! Herlig blogg du har og fantastiske oppskrifter. Lavkarbolivet har vært noe kjedelig men: Nå er jeg frelst!

    SvarSlett
  32. Anonym 1: Jeg vet ikke om bakepulver har noen effekt. Det er meningen at den skal være tynn og sprø :o)

    Anonym 2: Ja, jeg har laget den både med bare bakepro, bare bakemiks, og med en blanding av begge to tidligere :o)

    Anonym 3: Så koselig å høre!! :o)

    SvarSlett
  33. Hei! :) For en herlig oppskrift, gleder meg til å smake en SPRØ pizzabunn!

    Men jeg lurer på.. Går det an å bruke soyamel og bakepro? Har dessverre ikke fått tak i bakemiks enda. Og hvordan burde i såfall fordelingen bli?
    Eventuelt hvordan blir den dersom jeg bare bruker bakepro? :)
    Er veldig dårlig på akkurat baking, så jeg spør en som er flink om tips ;)

    Tusen takk for mange herlige oppskrifter! Følger med på denne bloggen :)

    SvarSlett
  34. Denne var rett og slett fantastisk! Med fyll kom jeg på 8 karb per pizza... Og det holdt med en!:-) gleder meg til å prøve denne med flere varianter. Og ingen egg!!!! Fantastisk!

    SvarSlett
  35. Therese: Jeg har ikke prøvd med soyamel, men jeg har laget den med bare bakepro, og det fungerer supert :o)

    Anonym: Så fint å høre at du likte den :o)

    SvarSlett
  36. Wow denne ser og høres knallgod ut jo! Synes det er litt vanskelig med hveteforbudet fordi alle erstatninger jeg har funnet er basert på egg, og man kan jo bli ufattelig lei av eggesmak i alt man spiser, så denne gleder jeg meg til å prøve ut! Og knekkebrødene dine, og toffeen, åh. For en fantastisk blogg!

    SvarSlett
  37. Jeg brukte 50 gram soyamel og resten bakemiks, og bunnen -og pizzaen - ble skikkelig god :)

    SvarSlett
  38. Oh, happy day!
    Første lavkarbo-pizzabunnen jeg har smakt som er sprø. Tusen takk for oppskriften ;o)

    -wenche-

    SvarSlett
  39. Endelig en lavkarbo pizzabunn som ikke smaker egg eller svamp, tusen takk!!

    SvarSlett
  40. Jeg elsker bloggen din.. har vært og kløpt alt mulig i dag på helsekostbutikken.. litt dyrt men gleder meg til å prøve det! du må aldri slette denne bloggen!

    SvarSlett
  41. Hei! Jeg lagde denne idag. Brukte proteinpulver uten smak, noe som er ganske likt bakemix. Men deigen ble for klissete til at jeg fikk kjevlet den ut. Tok den mellom 2 bakepapir med olje,og da gikk det etterhvert. Men lurer på om kanskje det var for lite fiberhusk, tok 3 ss, men kanskje antall gram jeg brukte er annerledes.. Uansett ble det vellykket til slutt da, smakte kjempegodt! :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...