tirsdag 21. september 2010

Hjemmelaget müsli

Omtrent alle ferdigkjøpte müsli-blandinger inneholder sukker og de fleste innholder også tørket frukt. Tørket frukt har enda høyere karbohydratinnhold enn fersk frukt. Denne müslien er sukkerfri, og jeg bruker den som regel til frokost hver dag. Jeg bruker ca 150 g tyrkisk youghurt, 25 g müsli, 1 ts hermesetas og litt fun-saft. 




Ingredienser:
50 g paranøtter
20 g mandler
20 g valnøtter
20 g hasselnøtter
20 g linfrø
25 g soyaflak (eller sesamfrø)
25 g solsikkekjerner
1 ts vaniljepulver (eller innmaten av en vaniljestang)
3/4 ts salt
2 ts sukrin
1 ts kanel
30 g olje
10 g sitronsaft

Fremgangsmåte:
Hakk nøttene og bland sammen nøtter og korn. Hell det over i et tynt lag på en bakepapirkledd stekeplate, og rist det i ovnen i ca 5 min ved 100 grader.
Ha resten av ingrediensene i en bolle. Legg den ristede blandingen oppi, og rør godt sammen sånn at alt blir dekket.
Ha alt over på stekeplaten igjen og rist videre i ca 10 min ved 175 grader. Rør hvert femte minutt.
Etter 10 min slår du av varmen i ovnen og åpner ovnsdøra på gløtt. La blandingen stå i ca 15 min før du tar den ut, avkjøler helt, og putter den i en tett boks.

Næringsinnhold pr 100 g:
Kcal: 590
Protein: 16 g - 11%
Karbohydrat: 4,1 g - 3%
Fett: 57 g - 86%


* * *




* * *

2 kommentarer:

  1. Hei Lisbeth ;))
    Hva slags olje bruker du i denne blandingen??
    Ha en god kveld videre ;))

    SvarSlett
  2. Hei Hege :o) Jeg bruker rapsolje :o)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...