tirsdag 3. april 2012

Kefta Mkaouara



Nå har jeg vært lenge borte fra både blogg og lavkarbo. Det kjennes på kroppen på mange vis. Klærne passer ikke lengre, leddene verker, magen bråker og humøret er ustabilt. Den siste uken har jeg spist lite karbohydrater, og føler meg mye bedre allerede. Forhåpentligvis blir det mer liv i bloggen også, nå som jeg endelig har tatt til fornuft igjen.


Så over til mat.. Jeg har hatt denne oppskriften liggende en stund, og ble minnet på den igjen da Frida fra lchf-bloggen postet en oppskrift på Ras el Hanout. Kefta mkaouara er marokkanske kjøttboller i en krydret tomatsaus, servert med stekte egg.


4 porsjoner:

Ingredienser:
Kjøttboller:
500 g kjøttdeig
1/2 ts cumin
1/2 ts paprikapulver
1 krm cayennepepper
1 ts salt
1/2 ts pepper
1/2 revet løk
2 ss fersk bladpersille

Saus:
1/2 hakket løk
2 finhakkede hvitløksfedd
2 bokser hermetiske, hakkede tomater
1/2 ts cumin
1 ts ras el hanout*
1 ts salt
1/2 ts pepper
1/2-1 ts harissa**
4 egg


Fremgangsmåte:
Bland sammen kjøttdeig, cumin, paprikapulver, cayennepepper, salt og pepper. Ha i revet løk og finhakket persille, og kna det godt sammen. Lag små boller og brun de lett i litt olje i stekepanna.

Rens og hakk løk og hvitløk, og stek det mykt i litt olje. Rør inn tomater, cumin, ras el hanout*, salt, pepper og harissa**, og kok opp. Ha i kjøttbollene, legg på lokk og la det putre i ca 20 minutter.

Knekk 4 egg på toppen, og la det koke videre under lokk i ca 10 minutter, til eggehviten er stiv, men plommene fremdeles rennende.



*)Ras el hanout finnes i enkelte innvandrerbutikker, eller kan lages selv etter f.eks denne oppskriften. Vil du gjøre det enklere kan du ha i litt ekstra cumin, en klype kanel og litt muskatnøtt i stedet for ras el hanout.

**) Harissa er en sterk nord afrikansk chilipaste. Jeg kjøpte harissa i en innvandrerbutikk, om du ikke får tak i det kan du bruke f.eks sambal oelek eller en annen chilipaste.




***







* * *


12 kommentarer:

  1. Godt å se at du er tilbake! Jeg har vært her inne og hentet masse inspirasjon når du har vært borte, men det blir gøy med litt nye oppskrifter fra deg også:) Hilsen Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig hyggelig å høre, Carina :o)

      Slett
  2. Godt å ha det tilbake! Og får et comeback, oppskriften så kjempegod ut! :)

    SvarSlett
  3. Hørtes ut som en spicy oppskrift! Får se om jeg tør, én dag... er litt pyse:P

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjøttbollene er ikke så sterke, bare veldig smakfulle, men sausen er hot ;o)

      Slett
  4. Så bra å se deg her igjen, har savnet nye oppskrifter fra deg! Selv om det finnes masse, masse i bloggen her jeg ikke har prøvd :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Silje.. veldig koselig å høre :o)

      Slett
  5. Så bra at du er tilbake :D har tittet innom ofte og håpet, å nå er du her igjen :D Så gøy !! :)
    Jeg elsker bloggen din, du tar så fine bilder og har kjempe mange gode oppskrifter :D.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for superhyggelig kommentar :o))

      Slett
  6. Godt å se at du er tilbake igjen. Du kommer nok til å merke det på kroppen også, på en positiv måte. Sliter også med muskelsmerter, og etter snart 2 år på lavkarbo merker jeg at kroppen har det best på dette kostholdet. Nå er det værforandringer jeg merker mest (lite å gjøre med det) og stressituasjoner (prøver å unngå dem som best jeg kan).

    SvarSlett
  7. That is an extremely smart written article. I will be sure to bookmark it and return to learn extra of your useful information. Thank you for the post. I will certainly return.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...