søndag 27. februar 2011

Gratinert squash spaghetti med kjøttsaus



4 porsjoner:

Ingredienser:
400 g kjøttdeig
100 g pølser
1 liten hakket løk
3 fedd finhakket hvitløk
1 liten boks sjampinjong (eller ca 100 g friske)
1/2 hakket paprika
1 ss tomatpurè
1 boks hakkede tomater
1 dl buljong (vann + buljongterning/kjøttfond)
basilikum
oregano
salt
pepper

1 squash
smør
salt
pepper

revet ost


Fremgangsmåte:
Smuldre kjøttdeigen og brun den sammen med pølsebiter, løk, hvitløk og sjampinjong. Tilsett paprika og tomatpurè og stek i ca 1 minutt under ommrøring. Rør inn tomater og buljong. Krydre med basilikum, oregano, salt og pepper, kok opp, og la putre i 10-15 minutter.

Strimle squashen med et juliennejern/grønnsaksstrimler, eller ved å skjære tynne skiver med en ostehøvel og deretter skjære skivene i tynne strimler.


Legg strimlene i bunnen av en ildfast form, fordel noen klatter med smør over og krydre med salt og pepper. Stek midt i ovnen ved 200 grader i 5 minutter.

Fordel kjøttsausen over squashen og strø over revet ost. Stek videre midt i ovnen i 10-15 minutter.


Ca næringsinnhold pr porsjon:
Protein: 23,4 g - 31%
Karbohydrat: 6,4 g - 8%
Fett: 20,3 g - 61%,
Kcal: 311


* * *






* * *


11 kommentarer:

  1. Hei Lisbeth;)) Fantastisk blogg du har!! Det er ganske kjekt å gå fra å være "poseguri", til å faktisk kunne lage skikkelig mat;)) ..og det hjelper du meg med, tusen takk ;))
    Mvh Hege

    SvarSlett
  2. Må si meg enig med Hege ovenfor :)

    Oppskrifter med bilder er mer inspirerende, og akkurat nå står denne retten i ovnen og steker. Smakte på fyllet, og det smakte så godt! Og det beste av alt var at jeg bare trengte å kjøpe squash og paprika. Og et juliennejern ... :p

    Oppdatering: WOW! Nydelig :)

    SvarSlett
  3. Hege: Du er ikke alene om å ha vært poseguri ;o) Handlekurven min har vært ganske full av både poser og hel- og halvfabrikata tidligere ;o)

    Silje: Så hyggelig å høre at du likte det :o)

    SvarSlett
  4. ..nå har jeg kjøpt juliennejern også ! jippijaja, nå skal det bli orden på sakene her ;))

    Ha en matglad dag ;))
    Mvh Hege

    SvarSlett
  5. Juliennejern er gull verdt hvis man strimler mye grønnsaker :o)

    SvarSlett
  6. Hei,
    Jeg får ikke tak i juliennejern.
    Jeg har sjekka Jernia og TilBords, men ingen har..
    Hvor har dere kjøpt det?
    Mosepjusk.

    SvarSlett
  7. Jeg har kjøpt mitt på Jernia på Tveita, men der heter det grønnsaksstrimler :o)

    SvarSlett
  8. Det var jo på Tveitasenteret jeg var, men de hadde aldri hørt om Juliennejern. Jeg sa det var til å strimle grønnsaker med. Jeg får prøve igjen da - grønnsaksstrimler. Takk :)
    Mosepjusk.

    SvarSlett
  9. De hadde den sist jeg var der..for et par uker siden. Den henger på veggen sammen med mange andre redskaper hvis du går til høyre når du går inn i butikken ;o)

    SvarSlett
  10. Jeg fant, jeg fant :) De hadde visst prøvd lenge å finne en produsent. Har ikke fått brukt det enda, men gleder meg til å teste det!
    God helg! Moseklem.

    SvarSlett
  11. Ja, jeg så at de hadde fått noen som til og med het juliennejern sist jeg var der ;o)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...