tirsdag 15. mars 2011

Troikakake DeLuxe


Oppskriften til denne utrolig gode kaken fant jeg hos Passion4Baking. Kaken består av sjokolademoussebunn, marsipan, gele og sjokoladekrem, og smaker veldig likt troikasjokolade. Jeg har redusert litt på oppskriften og gjort den sukkerfri og lavkarbo.



Ingredienser:
Sjokolademoussebunn:
75 g mørk, sukkerfri sjokolade
40 g sukrin
2 ts flytende søtning
4 store egg
2 dråper sitronsaft

Gele:
1 pk sukkerfri bringebærgele
2 dl vann
1/4 dl sitronsaft


*Marsipan


Sjokoladekrem:
150 g mørk, sukkerfri sjokolade
3 dl fløte
1/2 ts vaniljeextract eller essens



Fremgangsmåte:
Smelt sjokoladen i mikroen eller over vannbad og avkjøl den.

Skill eggehviter og plomme. Ha eggeplommer og sukrin i en bolle og pisk i ca fem minutter, til du får en luftig eggedosis. Tilsett den avkjølte, men fremdeles flytende sjokoladen og pisk noen minutter til.

Pisk eggehvitene halvstive. Tilsett flytende søtning og sitron og pisk eggehviten stiv. Vend eggehviten forsiktig inn i sjokolade/eggedosisen.

Ha røra i en bakepapirkledd form (ca 20x30 cm). Stek ved 175 grader i ca 15 minutter. Avkjøl bunnen i formen.

Lag marsipan* og kjevle den ut i et tynt lag, bruk plastfolie både under og over marsipanen når du kjevler. Plasser marsipanen på den avkjølte bunnen.

Ha gelepulveret i en bolle. Kok opp 2 dl vann og ha det i bollen med gele sammen med sitronsaft. Rør godt og sett det kaldt til det har blitt litt stivere i konsistensen.

Hell geleblandingen over marsipanen og sett deretter kaken kaldt til geleen har stivnet.

Brekk sjokoladen til sjokoladekremen i biter og ha det i en bolle. Varm opp fløten til kokepunktet og hell det over sjokoladen sammen med vaniljeextract. Bruk en stavmikser og miks til sjokoladen er helt smeltet og utrørt i fløten. Sett sjokoladen kaldt i ca 2 timer. Rør hver halvtime.

Pisk sjokoladen til krem og smør den over kaken.

Avkjøl kaken i minst 20 minutter før du deler den i biter.


*) Oppskrift på sukkerfri marsipan finner du blandt annet her. Du kan halvere oppskriften.


Ca næringsinnhold i hele kaka:
Protein: 101 g - 11%
Karbo: 51, 5 g - 6%
Fett: 342 g - 83%
Kcal: 3682

Jeg delte kaka opp i 20 biter, dvs ca 2,5 g kh pr bit.


* * *







* * *


20 kommentarer:

  1. Så flott blogg du har med masse inspirasjon!
    Har prøvd å lage troikakake før, men denne ser mye bedre ut, så jeg må nok prøve igjen med din oppskrift.
    Ha det så fint! : )

    SvarSlett
  2. Å herlighet, vann i munnen på morgenkvisten, heheh :)

    SvarSlett
  3. Hei på deg:)

    Jeg er akkurat blitt gjort oppmerksom på denne siden.

    Den er jå bare gull verdt for oss som prøver å holde seg til lavkarbo.
    Kjempebra at du tar deg tid til å dele alt dette:)
    Ha en flott dag.

    SvarSlett
  4. Wow - jeg var inne på Passion4Baking og så denne fristende kaken og så har du gjort den lavkarbo! Kjemeflott, denne må bare prøves :)

    SvarSlett
  5. GryNoKa: Tusen takk :o) Jeg har også brukt en annen oppskrift tidligere, men den her var mye bedre :o)

    Iseliniselin: Den smaker enda bedre enn den ser ut..hehe..

    Anonym: Tusen takk for hyggelig kommentar :o)

    Melusine: Jeg falt pladask når jeg så den på Passion4Baking, og måtte prøve den med en gang :o) Jeg bakte den igjen nå på fredag og hadde den med til bursdag. Fikk mye skryt for den av "ikke-lavkarbere" :o))

    SvarSlett
  6. jeg suger i baking, og er nærmest fristet til å bestikke deg til å bake meg en slik!;) Den ser nydelig ut:)

    SvarSlett
  7. Hehe Amalie.. denne er faktisk ikke så vanskelig å lage ;o)

    SvarSlett
  8. Denne ser lekker ut! Noen som vet hvor jeg får tak i denne geleen?

    SvarSlett
  9. Hei Mari :o) Jeg har ihvertfall sett gelèen både på Meny, Ica og Coop Mega :o)

    SvarSlett
  10. Veldig bra blogg :) Jeg laget kaken. Veldig god, men blir litt tørr slik som de fleste lavkarbo kaker. Din krem ser mye mer våt og kremete ut enn min ble? Kanskje jeg lot den stå for lenge i kjøleskapet før jeg pisket den?

    SvarSlett
  11. Anonym: Jeg vet ikke helt hvorfor kaken din ble tørr, i og med at det ikke er mel i den, burde den ikke bli det. Jeg har hatt kremen stående både kort og lenge i kjøleskapet uten at det har hatt noe å si. Kanskje du pisket kremen for kort eller for lenge?

    SvarSlett
  12. Hei!
    Hvor får man tak i vanilje ekstrakt essensen du bruker?

    Hilsen Marthe

    SvarSlett
  13. Jeg husker dessverre ikke hvor jeg kjøpte den, Marthe. Mest sannsynlig så har jeg bestilt de fra netrition.com

    SvarSlett
  14. Hei
    Du har så mange inspirerende og gode oppskrifter!! Du viser at det faktisk går an å spise godt, men alikevell fornuftig!
    Jeg er helt nybegynner, og spør kanskje litt dumt. Men når det i denne kaken står at karbo innholdet er 6%. Betyr det at på 100 gram kake er det 6 g kh?

    SvarSlett
  15. Hei. kan man fryse den her kaka? lagde den i dag å kommer nok ikke me å spise den opp me d første nei.. veldi mekti, men veldi go :) blir nok litt for mye mørk sjokolade smak for mæj. kor får du tak i sukkerfritt sjokoladan? å finnes den i melkesjokolade? :) Go helg :) Hilsen Ida

    SvarSlett
  16. Hvor får du tak i sjokoladen du har brukt?

    SvarSlett
  17. Anonym: De prosentene (E%) angir hvor stor andel av kakens totale energiinnhold som kommer fra karbohydrater, fett og proteiner.

    Ida: Om du vil bruke melkesjokolade i stedet synes jeg cloetta sin sukkerfrie melkesjokolade smaker bedre enn sukkerfritt sin.

    Emma: og den smaker enda bedre ;o)

    Tonje: Sukkerfritt sin sjokolade kjøper jeg på Rema1000. Cloetta sin får man i de fleste dagligvarebutikkene.

    SvarSlett
  18. Takk for deilig oppskrift, er skrevet ut og skal prøves snarest! :)

    SvarSlett
  19. Hei! Må man ha marsipan inni den? Er allergisk mot mandler

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...