torsdag 10. mars 2011

Blomkål- og pølsegrateng



En god alt-i-ett-form med blomkål og pølser dekket av sennepssaus og smeltet ost, laget med grill i microen.

3-4 porsjoner

Ingredienser:
500 g blomkålbuketter
1 liten løk i skiver
300 g pølse i ringer
150 g smøreost
1/2 dl fløte
1 ss dijonsennep
revet muskat
salt
pepper
revet ost


Fremgangsmåte:
Del blomkålen i buketter og kok eller damp den. Siden min micro har steamfunksjon valgte jeg å dampe den der. Ved å dampe grønnsakene unngår man at mye av næringsstoffene forsvinner ut i kokevannet.



Skjær løken i skiver og pølsene i ringer og stek noen minutter i stekepanna, eller 2 minutter med crisp i microen (bruk i såfall crisppanna).

Ha pølsene og løken over i en ildfast form og legg over blomkål.

Bland sammen smøreost, fløte og dijonsennep og smak til med muskat, salt og pepper. Ha sausen over pølsene og blomkålen, og strø tilslutt over revet ost.

Gratiner i microen med grill og microbølger, 500 w i 8-10 minutter. Eventuelt kan du gratinere den i stekeovnen ved 200 grader i ca 20 minutter.


* * *






* * *

8 kommentarer:

  1. "Skjær løken i skiver og pølsene i ringer"
    Skulle det være omvendt? ;) Eller har du skills i pølsekutting som overgår oss andre menneskelige? hehe

    Dette så veldig godt ut :) Må prøve å lage det en dag :)

    SvarSlett
  2. Har ikke spist noe særlig blokmål på lenge. Jeg begynte på lavkarbo høsten 2009, og spiste omtrent bare blomkål og brokkoli som tilbehør. Plutselig sa det helt stopp, og jeg taklet det ikke mer (spiser det fortatt nesten aldri). Men denne retten så skikkelig god ut, og skal absolutt prøves :)

    Jeg må bare si at jeg har slitt med motivasjonen, men etter at jeg fant bloggen din, har jeg endelig funnet lavkarboinspirasjonen min igjen. Du lager så varierte og fristende middager. Håper du aldri gir opp blogginga ;)

    SvarSlett
  3. Hei! Lurer på en ting. Er det mindre karbohydrater i glutenfritt mel? Har gluten allergi, men dette visste jeg ikke. Grunnen til at jeg spørr, er fordi jeg ser på en kanelsnurr oppskriftene dine, der sier du man kun får i seg 2 karber per bolle, og der har du brukt glutenfritt mel. Da må det jo være mindre karbohydrater i det?

    Takk for svar :)

    SvarSlett
  4. Trine:

    Det er nok glutenmel og ikkje glutenfritt mel desverre.

    SvarSlett
  5. Helene: Løken skal være i skiver..men det er kanskje enklere å skjære pølsene i rundinger ;oP

    Silje: Ja, det er viktig å variere litt så man ikke går lei. Så hyggelig å høre at bloggen min inspirerer deg :o)

    Trine: Jeg har brukt glutenmel i oppskriften, ikke glutenfritt mel. Glutenfritt mel har veldig høyt karboinnhold.

    SvarSlett
  6. Ok, da har jeg nok sett feil. Tusen takk for svar!

    SvarSlett
  7. Åh, denne var fantastisk god! Tusen takk for tips! :D

    SvarSlett
  8. Trine: Ja, det er fort gjort :o)

    Britt:Så hyggelig å høre at du likte den :o)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...