onsdag 12. januar 2011

Australsk kylling



2 porsjoner:


Ingredienser:
2 kyllingfileter
50 g mykt smør
1 ss frisk koriander
1/2 rød chili
1 egg
50 g "strøkavring"*
salt og pepper


Fremgangsmåte:
Hakk chili og koriander og bland det inn i smøret.
Legg smøret på et stykke folie og rull det sammen til en pølse.
Oppbevar smøret i kjøleskapet til du skal bruke det.

Legg kyllingfiletene mellom to lag plast og bank dem ut til ca 1 cm tykkelse.
Fjern plasten og fordel kryddersmøret over filetene.
Rull filetene sammen på langs og bind hyssing rundt.

Pisk egget lett sammen med salt og pepper.
Dypp filetene først i egg og deretter i "strøkavringen".
Gjør dette en gang til, så de blir ekstra sprø.

Legg filetene i kjøleskapet i ca 30 minutter før du steker dem i godt med smør i ca 7-9 minutter, til de er gyldne og sprø. Husk og fjern hyssingen før servering.

Server gjerne en salat ved siden av.


*)Til panering har jeg brukt en blanding av baconcrisp og pofiber, ca halvparten av hver. Jeg synes paneringen blir finere når jeg blander, men du kan også bruke bare baconcrisp/bacongull om du ikke har pofiber. Putt baconcrisp/bacongull i en prødpose og bruk en kjevle til å knuse det.


Oppskriften har jeg funnet på dinmat.


* * *






* * *

2 kommentarer:

  1. Ååh, dette virker rett og slett nyyydelig! Du har så mange gode tips på bloggen din, takk for god inspirasjon :D Men jeg bare lurer, skal ikke tråden fjernes på noen måte før man spiser kyllingen? Og så har jeg lagt merke til at du bruker noe som heter "Bakemiks"(?) og "glutenmel" (?) i tidligere innlegg.. Hvor får man tak i det? :)

    SvarSlett
  2. Jo, tråden skal fjernes, jeg får kanskje skrive det også ;o)

    Bakemiks får man tak i bl.a i enkelte Meny butikker og på ketolyse.no (der er det også liste over forhandlere). Glutenmel kan kjøpes i de fleste helsekostbutikker.

    Jeg har prøvd å liste opp de litt mer "uvanlige" ingrediensene jeg bruker under fanen som heter "ingredienser". Der står det også hvor man får tak i det ;o)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...