lørdag 27. november 2010

Sjokoladekonfekt med peppermyntekrem




Ingredienser:
150 g sjokolade

Peppermyntekrem:
20 g usaltet smør, romtemperert
5-6 ss sukrinmelis
1/2 ts flytende søtning
3-4 ss kremfløte
4-6 dråper peppermynteolje (fåes på apotek)


Fremgangsmåte:
Smelt sjokoladen over vannbad til den så vidt har smeltet, den skal ikke være helt rennende.
Ta den smeltede sjokoladen vekk av varmen og fordel ca en halv teskje smeltet sjokolade i 12 konfektformer. Pensle sjokoladen over bunnen og sidene.
Avkjøl formene i kjøleskapet i ca 30 minutter (eller sett dem i fryseren, så går det fortere). Pensle så et nytt lag sjokolade i formene (varm om nødvendig sjokoladen opp igjen), og avkjøl dem i nye 30 minutter.

Lag peppermyntekremen ved å piske sammen alle ingrediensene. Ha deretter massen i en brødpose.
Klipp av et hjørne på brødposen og fordel fyllet i formene.
Lukk formene med smeltet sjokolade ved hjelp av en skje. Bank formene lett mot underlaget så overflaten blir jevn.
Sett konfektene i kjøleskapet til de er helt stivnet. Oppbevares kjølig.

* * *



* * *

15 kommentarer:

  1. Hei.
    Jeg fant bloggen din via lavkarbo.no og jeg må bare si: for en fantastisk blogg du har! Her ser det ut som om det er mye godt. Jeg har lagret siden din som favoritt allerede:)
    Jeg har et lite spørsmål...
    Jeg har begynt å følge ketolysekuren og jeg begynte for noen dager siden. Det går kjempefint og jeg har ikke så stort behov for søtsaker lenger, noe som er helt fantastisk..liksom det å slippe å ha det søtsuget:) Elsker det!
    Nå nærmer julen seg og derfor lurer jeg på om det er noen av disse søtsakene du har lagt ut oppskrift på,.. om det er noen av de du kan anbefale meg å lage uten at jeg kommer ut av den ketolysen (tenker da på om det er noen av de som inneholder mindre karbohydrater enn andre? Selve utregningen av karbohydrater kan jeg ta selv når jeg har kjøpt ingrediensene.
    Jeg vil gjerne ha et alternativ til meg selv som jeg kan spise, når vi skal ha besøk i julen.

    Hilsen Heidi J

    SvarSlett
  2. Hei,

    Lurer på hvor du får kjøpt sjokoladen din ??

    SvarSlett
  3. Hei Heidi,
    i bl.a denne oppskriften er det ikke veldig mye karbohydrater, litt avhengig av hva slags sjokolade du bruker. Det samme gjelder de andre sjokoladekonfektene jeg har lagt ut oppskrift på. Ellers kommer det flere oppskrifter på godsaker før jul, så det er bare å følge med ;o) Men husk at søtsaker kan trigge søtsuget som du endelig er kvitt, selv om det er kunstig søtning :o)

    SvarSlett
  4. Hei Guro,
    den sjokoladen jeg har brukt her har jeg kjøpt på Maximat i Sverige. Den kan også bestilles herfra: http://www.carbzone.se/

    Ellers bruker jeg ofte mørk sjokolade fra Sukkerfritt eller lys sjokolade fra Cloetta :o)

    SvarSlett
  5. Takk Lisbeth. Skal til Sverige en tur så da får jeg prøve denne :) Ble så dårlig av sjokoladen fra Sukkerfritt, og jeg har ennå ikke sett cloetta i butikken :-O

    SvarSlett
  6. tusen takk for svar og takk for tipset ang. søstuget! Det er så herlig å være kvitt det, nesten ubeskrivelig:)
    Gleder meg til å følge med fremover på bloggen din:)
    Heidi J

    SvarSlett
  7. Guro: de bruker samme søtning i alle disse sjokoladene, så faren er nok stor for at du får vondt i magen av denne også, hvis du spiser for mye. Fordelen med disse konfektene er at de er så mektige, så man orker ikke så mange. To stykker holder for meg, og jeg kan glatt hive i meg en hel plate sjokolade, og enda ha lyst på mer ;o)

    Heidi: Lykke til videre med ketolysekuren!! :o)

    SvarSlett
  8. Mmm, tenker pappa blir glad for konfektene jeg skal lage til han til jul! Gjøre litt om på noen få av oppskriftene, og de er perfekte for diabetikere. Første test står allerede i kjøleskapet! Bare dumt jeg klarte å kjøpe lysmansjetter istede for konfektformer :(

    SvarSlett
  9. jeg testet ut jeg også :) mmm

    slik ble mine :

    http://lkhf.blogg.no/1291751697_konfekt_mmm_.html

    SvarSlett
  10. Gina: Skal du gi dem bort til jul må du ikke lage dem så lenge før. I og med at det er fløte i fyllet holder det ikke så lenge ;o)

    Marianne: Dine ser jo helt proffe ut :o)

    SvarSlett
  11. Nei, han har får litt hver uke frem til jul :) Bortskjemten!

    SvarSlett
  12. Gina: Så heldig pappa'n din er som har en datter som deg :o)

    SvarSlett
  13. hvor mange karbohydrater er det i en røre? :)

    SvarSlett
  14. Heisann! Er veldig imponert over bloggen din, så mye godt og inspirerende du lager!

    Jeg har prøvd meg på disse og de var veldig gode! Har lett i alle butikker etter Extra Delight, men tror de har gått ut av produksjon da de ikke finnes noe sted.. Ved å bruke smørkremen som basis har jeg lagd disse med både sitronfyll (dropp fløten, og smak til med sitrondråper), og karamellfyll (smak til med en dæsj agave gourmet dipping nectar caramel og bittelitt stevia english toffee) - begge ble veldig gode!

    SvarSlett
  15. Hei Tonje,
    Ja, jeg tror også de sukkertøyene har gått ut av produksjon, dessverre. Takk for tipset om annet fyll :o)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...