tirsdag 17. mai 2011

Jordbærfromasjkake


Håper alle har hatt en super 17. mai feiring i dag!


Jeg serverte denne deilige kaken med masse smak av jordbær. Kakebunnen er laget etter oppskrift fra En sunn familie, med noen små endringer. Jordbærfromasjen er laget med sukkerfri strawberry-banana-gele fra Jello (kjøpt i Sverige) men den kan også lages med jordbærgele fra Eldorado. Om du bruker Eldorado sin gele, kan det hende du må bruke litt andre mengder av vann og kremfløte. Følg oppskriften på fromasj som står bak på posen.


Ingredienser:
Kakebunn:
100 g smeltet smør
6 egg
50 g sukrin
1 ts flytende søtning
50 g kokosmel
50 g mandelmel
2 ts bakepulver
2 ts fiberhusk
noen dråper vaniljeextract/essens

Fyll:
2 pk jordbærgelepulver
6 dl vann
4 dl kremfløte
1 kurv friske jordbær

Pynt:
1 dl kremfløte


Fremgangsmåte:
Smelt smøret og avkjøl det.

Pisk egg og sukrin til eggedosis. Ha i smøret og resten av ingrediensene og vend dette godt inn i eggedosisen.

Ha deigen i en rund form (ca 23-24 cm i diameter), gjerne med bakepapir i bunnen. Stek ved 180 grader på rist midt i ovnen i 20-30 minutter. Avkjøl kaken helt i formen.

Kok opp vannet til fromasjen og rør ut gelepulveret i det kokende vannet. Avkjøl geleen til den er helt kald, men fremdeles flytende.

Pisk fløten til krem og bland kremen sammen med den avkjølte geleen. Del halvparten av jordbærene i biter og vend det inn i fomasjen.

Ta kakebunnen ut av formen og fjern bakepapiret. Del bunnen i to, og ha den ene halvdelen på et kakefat. Fest kakeformringen rundt kakebunnen.

Hell halvparten av jordbærfromasjen over kakebunnen og legg deretter den andre kakebunnen over. Dekk med resten av fromasjen og pynt med resten av de friske jorbærene. Sett kaken i kjøleskapet i minst fire timer (gjerne over natten).

Når fromasjen har stivnet løsner du kakeringen fra kaken ved hjelp av en tynn kniv. Pisk kremfløten til en luftig krem og smør den langs kanten av kaken. La kaken stå i kjøleskapet frem til servering.


* * *





* * *


16 kommentarer:

  1. Utrolig flott kake!
    Eg likar veldig godt bloggen din, mange gode oppskrifter og du forklarer alt så bra!
    :o)

    SvarSlett
  2. OJ... det ble en veldig flott kake!

    SvarSlett
  3. Siv Jane: Tusen takk for koselige ord :o)

    Helen: Ja, den ble flott å se på..i tilleg til at den smakte godt ;oP

    SvarSlett
  4. FANTASTISK !!! Nå har jeg funnet deg !!!

    Klem fra Guro, - og takk for sist.

    P.S. Tennene løper i vann !

    SvarSlett
  5. Denne kaken så nydelig ut.
    Jeg skal lage den, men da bytter jeg ut jello-gele med fun light gele :)

    SvarSlett
  6. Velkommen hit Guro, og takk for sist!! *klem*

    Kristine: Ja, man kan fint bruke funsaft :o)

    SvarSlett
  7. Har laget denne kaken til konfirmasjon i dag, nydelig kake(selv om min ikke ble så pen)! Mange fine oppskrifter her!
    Hilsen Marit/Spilloppa

    SvarSlett
  8. Marit: Det viktigste er jo smaken ;oP

    SvarSlett
  9. Prøvde denne i dag (den ser jo så lekker ut, at jeg klarte ikke å la være :), med sukkerfritt gelepulver fra Eldorado - ikke suksess.
    Bunnen ble kjempefin, så den kommer jeg til å lage igjen som bløtkakebunn, men fromasjen ble skikkelig fæl. Den smakte altfor sterkt, så den falske jordbærsmaken ble veldig tydelig, og dessuten ble den veldig geleaktig i konsistensen - nesten som gelekake. Kan hende jeg prøver igjen senere, men jeg er helt sikker på at det er nok med kun 1 pakke gelepulver og redusere vannmengden tilsvarende. :)

    SvarSlett
  10. Kaka så super lekker ut :-D

    SvarSlett
  11. Anonym: Så synd at den ikke ble god. Jeg har ikke Eldorado sin gele her nå, men på baksiden står det fremgangsmåte for å lage fromasj. Kanskje vann- og kremfløtemengden er litt annerledes enn for JellO sin. Jeg skal korrigere litt i oppskriften. Lykke til om du prøver igjen!

    SvarSlett
  12. Janicke: Takk for det :o) Jeg er ingen racer på å pynte kaker, men denne var enkel å få fin :o)

    SvarSlett
  13. Hei. Jeg oppdaget bloggen din i går via en link. Og du verden!!!! Jeg er i ekstase over hvor fantastiske oppskrifter du har både til hverdag og fest. Aller best er at du har flotte bilde for bilde visninger. Tusen takk! Tingen er at jeg går på ketolyse kuren og må nok ha endel mindre karber enn det lavkarbo'en er. Lurer derfor på om du kan skrive ned innholdet av karbohydrater enten for hele oppskriften eller for pr porsjon. Igjen; tusen takk! Gleder meg til å lete fram flere skatter i oppskriftene dine :)

    SvarSlett
  14. Anonym: Tusen takk for hyggelig kommentar.

    Jeg regner som regel dessverre ikke ut karbohydratinnholdet men jeg prøver å ha det lavest mulig :o)

    SvarSlett
  15. Jeg la inn bunnen på diett.no og fikk opp at det er 13g karbo i hele kakebunnen. Så e det bare å velge sukkerfritt fyll så er det ikke så ikke med et stykke kake :-)

    SvarSlett
  16. Hei! Tenkt å prøve denne, men hvem selger Jell`O, aldri sett det her i Bergen :) Takk for fin blogg!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...