fredag 17. desember 2010

Karamellskum med sjokoladetrekk



Ingredienser:
1 dl vann
1 dl bjørkesøt (xylitol)
1/2 dl sukrin
1 1/2 ts sukkerfri karamellsirup* (eller ev. honning)
1 1/2 ss gelatinpulver
1 eggehvite
3/4 ts vaniljepulver

175-200 g smeltet sjokolade


Fremgangsmåte:
Kle en form (ca 16x16 cm) med aluminiumsfolie og smør den med olje.

Rør sammen 1/2 dl vann, bjørkesøt, sukrin og karamellsirup i en liten kjele. Kok opp uten omrøring og la det koke til det blir gulbrunt (ca 15 minutter).

Ha i mellomtiden resten av vannet i en dyp bolle og dryss gelatinpulver jevnt over vannet. Varm opp over vannbad til gelatinen har smeltet. Fjern bollen deretter fra varmen.

Ha eggehviten i en ren bolle sammen med en klype creme of tartar eller en dråpe eddik. Visp eggehviten til du får myke topper.

Når sirupsblandingen har blitt gulbrun heller du blandingen i bollen med gelatin. Det vil skumme opp ganske mye, derfor en dyp bolle. Pisk sammen når skummingen har roet seg.

Hell sakte sirupsblandingen i eggehviten mens du hele tiden visper. Ha deretter i vaniljepulver.
Fortsett å vispe til blandingen er seigtflytende og stiv (5-10 minutter).

Hell blandingen straks i den smurte formen, den begynner å stivne raskt, og fordel blandingen med en smurt slikkepott.

Dekk over formen og la den stå på kjøkkenbenken i 6-8 timer (gjerne over natta).

Ta skumblandingen ut av formen og skjær i firkanter, jeg fikk 24 stykker. Smelt sjokolade over vannbad og dypp skumrutene i sjokoladen. Ha de på bakepapir og la de stå kaldt til sjokoladen er stivnet.

Oppbevares i kjøleskap.

*)Jeg brukte Monin sukkerfrie karamellsirup, kjøpt hos Alt om bar i Bygdøy Allè 7 i Oslo. Produktet kan også kjøpes i nettbutikken.
Når jeg først var der kjøpte jeg også sukkerfri vaniljesirup som jeg skal prøve i en oppskrift i løpet av helga.

Næringsinnhold i karamellsirupen, pr 100 g:
kcal: 34,5
protein: 0 g
karbohydrat: 16,8 g
fett: 0,4 g

En teskje veier ca 5 g, dvs at en teskje er 0,8 g karbo




* * *









* * *

13 kommentarer:

  1. Åh du HELLIGE dette så godt ut! Noen som vet andre steder som selger sukkerfri karamellsirup? Og hvis jeg ønsker å bruke gelatinplater istedet - vet du hvor mye dette blir sammenlignet med pulveret?

    Begynner å få en bra stabel med lavkarbo-snadder til jul nå *fornøyd* ;)

    SvarSlett
  2. Dette ser jo ljempegodt ut, men xylitol er jo ikke lavkarbo; det gir blodsukkerstigning. Finnes det gi-nøytralt alternativ?

    SvarSlett
  3. jeg tenkte å prøve med flytende stevia jeg :D

    SvarSlett
  4. Nerthus: Jeg vet ikke om andre steder man får tak i det.. kanskje du kan google?? Hvor i landet bor du??
    Det står på gelatinpulveret at en toppet teskje tilsvarer en gelatinplate, og det går tre strøkne teskjeer i en spiseskje, så da ville jeg prøvd med 5 gelatinark.

    Andemora: Bjørkesøt har GI på 7, og det er jo ikke høyt. Jeg testet blodsukkeret mitt før og etter. Det var på 4,4 før jeg spiste to stykker. Fem minutter senere var det 4,5, så etter en halv time 4,9 og etter en time 4,5. Fruktose burde også funke, hvis du spiser det :o)

    Marianne: Jeg vet ikke om du får den samme seige massen om du bruker Stevia. Kom gjerne tilbake med rapport om du prøver :o)

    SvarSlett
  5. Takk for svar Lisbeth, jeg bor jo i Hønefoss så det er ikke så langt... dessuten kan jeg be en venninne som bor i Oslo å ta med seg siden hun skal ut hit til jul :)

    SvarSlett
  6. Jeg må bare si at jeg ELSKER bloggen din! Du har jo sååå mange nydelige oppskrifter. Det fikkes jo ingen grunn til å "gå på en smell" i høytider, når man kan lage så mye gode erstattninger! Gleder meg til å prøve! :)

    SvarSlett
  7. Hei :) Åssen sjokolade har du brukt her?

    SvarSlett
  8. Linn: Tusen takk for koselig kommentar :o))
    SiljeS: Hvis jeg husker riktig brukte jeg 50/50 av mørk sjokolade fra sukkerfritt.com og lys sjokolade fra cloetta :o)

    SvarSlett
  9. Nå har jeg prøvd denne! Utrolig godt. Litt komplisert, jeg føler at det var mye som skulle gjøres samtidig, men det ble kjempegodt. Det å lage sånn skumgodt sjøl er jo ganske kult! :)
    Det fikk meg til å tenke på banansjokolade, som er noe av det beste jeg vet. Det må vel være en mulighet for å lage dette med andre smaker enn karamell? Vet du om det finnes andre ting man kan bruke, som f.eks banansmak :) Det hadde jo vært helt topp!

    Catje

    SvarSlett
  10. Catje: Ja, man må holde tunga rett i munn, men resultatet er verdt det ;o)

    Karamell (eller honning) må nok være med for å gjøre skummet seigt, men man kan sikkert tilsette andre smaker i tilegg. Jeg har noen forskjellige essenser fra Panduro, bl.a en med banan.. Kanskje jeg skal prøve?? Namnam :o))

    SvarSlett
  11. Syns det var grådlig dyr frakt på den nettsiden.Er det noe annet man kan bruke? som er karamell

    SvarSlett
  12. SiljeS: Jeg vet dessverre ikke noe annet man kan bruke bortsett fra karamellsirupen (eller honning). Man kan muligens bruke agave sirup, men jeg vet ikke sikkert.

    Hvis du ikke bor så langt unna Oslo kan du kjøpe karamellsirupen i butikken i Bygdøy Allè :o)

    SvarSlett
  13. På iherb.com har de karamelldip, fra walden farms. Frakt 4 dollar.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...